חישוב מסלול מחדש

הסבת מקצוע

כותרת אלמנט

לייעוץ תעסוקתי פונים לרוב אנשים הנמצאים בשלבים ראשונים של פיתוח וביסוס קריירה. אך ניתן למצוא גם לא מעט פונים שכבר התברגו בשוק העבודה, יש להם וותק וניסיון בתחומם אך מסיבות כאלה ואחרות מעוניינים לעשות שינוי מקצועי.

הסבת מקצוע ושינוי כיוון זוהי צומת חשובה וגורלית מאד, ומטבע הדברים גם מעוררת חששות ולבטים רבים. הינה מספר שאלות נפוצות שאנחנו פוגשים בהן שוב ושוב, וכמובן- התשובות:

אני מתכנן לעזוב את העבודה ולחפש עבודה אחרת. למה חשוב שאיעזר באבחון וייעוץ?

הפנייה לשינוי קריירה במהלך החיים, המכונה לא פעם הסבת מקצוע, עשויה לנבוע ממגוון גורמים. הבנה לעומק של גורמים אלו חשובה על מנת לבסס מסלול קריירה חדש באופן הטוב והיעיל ביותר.

בין השיקולים שניקח בחשבון: נברר שהמסלול המקצועי החדש יענה על הצרכים שהתעוררו בשלב זה של החיים, נבדוק האם היו טעויות במהלך בחירת הקריירה בעבר, ונוודא שההיסטוריה לא תחזור על עצמה בתהליך הבחירה העכשווי.

מפגש עם יועץ לאחר אבחון עשוי להציף ולברר נקודות שלא היינו מודעים אליהן קודם, או שלא הבנו את המשקל והמשמעות שיש להן בחיינו. באופן זה נוכל לפעמים למנוע מראש בחירה שאנחנו עשויים להתחרט עליה לאחר שנפגש במציאות בהשלכותיה.

כותרת אלמנט

אני לא יודע מה לעשות. הבנתי כבר שהעבודה שלי לא מתאימה לי, אבל אני לא מצליח למצוא אחרת. האם ייעוץ עשוי לעזור לי?

בהחלט. זוהי תחושה מוכרת ויכולה לעלות מסיבות שונות. לעיתים ההכנסה כבר לא מספיקה או לא עונה על הצרכים העתידיים. לעיתים, כשהעבודה דורשת יכולות נמוכות עולה תחושת פספוס והעובד מעוניין לבטא את מיטב יכולותיו ואין לו הזדמנות,  לעיתים העבודה מרגישה משעממת או חסרת משמעות. כל האפשרויות האלו הן רק דוגמאות לסיבות לחוסר שביעות רצון בעבודה.

חשוב לציין שלפעמים אין תחושה ברורה לגבי הסיבה או הרצון לשנות מסלול, אלא רק תחושה עמומה של חוסר נוחות. אבחון ופגישה עם יועץ עשויים לברר ולהבהיר מהי הסיבה או הסיבות המרכזיות לרצון בשינוי, ולאפשר מבט חדש על משקלה של סיבה כזו או אחרת בבחירה.

הבירור האמור פותח במקרים רבים את השער בפני מחפש השינוי, ומצייד אותו בכלים שינחו אותו במהלך חיפוש העבודה על אלו מאפיינים של העבודה יש לשים דגש, ואלו הצעות עבודה מומלץ לשלול.

אני רוצה להחליף עבודה וברור לי שאגיע לאבחון וייעוץ קודם. ימצאו לי שם את העבודה שמתאימה לי, נכון? כי העבודה שלי כיום לא מתאימה.

שאלה חשובה! הפנייה לאבחון לא נעשית בחלל ריק, בפרט לא בשלב הזה של החיים. ישנה היכרות מסוימת עם עולם העבודה, גם אם רק באופן חלקי ולא מעמיק. למרות ההיכרות הזאת, פעמים רבות פונים מתקשים למצוא את העבודה שהם מחפשים, ואז עולה המשאלה שאולי ליועץ התעסוקתי יש מאגר משרות סודי…. אך זה לא ממש עובד כך.

ישנם גם פונים שחושבים שהמשרה המותאמת ליכולותיהם, או היכולות הנסתרות שלהם, יתגלו אצל היועץ. למרות שבמקרים מסוימים הדבר יכול להתרחש, חשוב לציין שממש לא תמיד, וגם אם זוהי התמונה פעמים רבות יש מחירים נוספים למשרה כזו שצריך לקחת אותם בחשבון.

למרות כל זאת, לאבחון והייעוץ בשלב זה חשיבות מרבית. אבחון היכולות מאפשר בירור ודיוק של תמונת היכולת ומיומנויות הלמידה, כמו גם דפוסי התמודדות אל מול מטלות. האבחון האישיותי – תעסוקתי מאפשר להתבונן במלוא התמונה הרחבה של הצרכים, הרצונות, החוזקות ונקודות ההתמודדות שעשויות להתעורר במשרה חדשה. המידע החיוני הזה יהיה הבסיס לניהול שיחת ייעוץ מעמיקה שתאפשר חשיבה על משרות/תפקידים. האפשרויות שיועלו יהיו אלו שבהן יבואו לידי ביטוי באופן מיטבי התכונות המצויות במיקום גבוה בסולם העדיפויות האישי, ואשר מותאמות למשאבים האישיים של הפונה.

כותרת אלמנט

אני רוצה לעזוב את כל מה שהכרתי עד היום, אני לא מחובר בכלל לתחום שעסקתי בו. נראה לי שאוכל להצליח הרבה יותר בתחומים אחרים. זה חכם לעזוב הכל ולהתחיל מהתחלה? האם ייעוץ יוכל לעזור לי בשאלה הזו?

שאלה זו ממחישה את חשיבותה של פגישת ייעוץ לאחר אבחון. עזיבת מקצוע מגיעה פעמים רבות על רקע של תחושת חוסר נחת כללית מכל הקשור בעיסוק הקודם. יחד עם זאת עשוי להתעורר חשש מהתחלה מחודשת אשר דורשת משאבים רבים וכוחות.

במהלך שיחת ייעוץ ניתן להתכוונן למציאת פשרה אשר תאפשר פתרון מיטבי לבעיה זו. העיקרון המרכזי שעליו תתבסס הפשרה, יהיה לשמר עד כמה שניתן בפתרון החדש את המעלות מן העיסוק הקודם, לצד שינוי שיתרחש במשרה האפשרית בגורמים שעוררו את חוסר הסיפוק. כך ננסה למצוא מהן המיומנויות המרכזיות שרכש הפונה בעיסוקו הקודם, אילו אתגרים מתמשכים הצליח לפתור, וכיצד ניתן להציג את אלו באופן משכנע בפני מעסיקים עתידיים. במקביל ננסה להבין מה עורר את תחושת המיאוס מן העיסוק הקודם, וכיצד ניתן למצוא משרה בה לצד מיצוי היכולות והמיומנויות לא יתרחש מיאוס זה.

חשוב לציין כי פשרה כזו לא בהכרח מושגת תמיד, או שהיא מושגת באופן חלקי ביותר. במקרים כאלו ננסה לברר יחד עם הפונה את האפשרויות שעומדות בפניו, מעלותיהן וחסרונותיהן, על מנת לאפשר לו בחירה מושכלת יותר אשר פעמים רבות תתרחש כבר מחוץ לפגישה.

טוב לי בעבודה הנוכחית, ואני לא רוצה להחליף מקצוע. אני מעוניין רק להגיע למשרה בעלת תנאים טובים יותר. האם יש סיבה שאגיע לייעוץ?

התשובה על שאלה זו נמצאת בעצם השאלה:

לכאורה המענה לצורך בקידום בתחום העבודה הנוכחי אינו עניין לאבחון וייעוץ. תהליך זה אמור לקרות בעולמו האישי של העובד ואל מול מעסיקו/מעסיק פוטנציאלי. גם כאשר תהליך זה אינו מגיע לתוצאות טובות, ניתן להיעזר במרכזי ההכוון השונים, בשימוש במגוון הקשרים שנצברו עם השונים, או אף בעזרת ליווי של איש מקצוע המתמקד בתחום זה של אימון תעסוקתי.

למרות האמור, יש מקרים בהם ניסינו את המשאבים האמורים ועדיין ישנה תחושת תקיעות. יתרה מכך, לפעמים עוד קודם לשימוש במשאבים אלו מתעורר ספק שמא זהו אינו המענה הנכון ויש צורך באבחון וייעוץ. במקרים כאלו ייתכן שקיימות שאלות מתחת לפני השטח שאינן מנוסחות היטב לפונה עצמו, ואלו מוצאות את דרכן בצורה של תחושת תקיעות ואי נחת כללית מתנאי העבודה. מצב זה עשוי להתבהר על ידי אבחון וייעוץ, והם עשויים לאפשר תמונה בהירה יותר על סיבות לתקיעות. במקרה זה עשויה מסקנת הייעוץ להיות תועלתית, לא בהכרח בשל ההמלצה על פעולה כזו או אחרת, אלא בשל עצם קבלת התמונה הבהירה יותר אודות התקיעות, תמונה שעשויה להוביל תהליך התקדמות חלק יותר.

לסיכום, אם יש לכם שאלה, גם אם לא מנוסחת היטב, ואתם חשים צורך באבחון וייעוץ לפני שאתם מחשבים מסלול תעסוקתי מחדש, פנו אלינו.

מסמנים את המסלול

להצלחה שלך

מחפשים את הדרך שלכם להצלחה תעסוקתית מגשימה ומפרנסת?
יש לנו את כל הכלים המקצועיים שיסייעו לכם.

אולי יעניין אותך גם:

רוצים לחשב מסלול משלכם? דברו איתנו

נבנה ועוצב על ידי brandi