תהליכי ייעוץ וטיפול תעסוקתי

מה זה טיפול תעסוקתי?

טיפול תעסוקתי הוא תהליך המשך מעמיק יותר לייעוץ המקצועי הבסיסי שלנו. לעיתים פגישת הייעוץ אינה מספיקה, ההתלבטות עדיין בעינה עומדת והפונה מתקשה להגיע למסקנות ולקבל החלטה מיטבית.

בטיפול התעסוקתי, באמצעות מספר פגישות עם פסיכולוג/ית תעסוקתי/ת, ניתנת השהות להתבוננות פנימית מעמיקה ולסלילת הדרך מאי ודאות לקראת בהירות וקבלת החלטה להמשך הדרך המקצועית.

מי צריך טיפול תעסוקתי?

אם אתם בתחילת הדרך התעסוקתית ומתמודדים עם: חסמים רגשיים שונים, רקע מורכב, קושי בקבלת החלטות,  קושי לוותר על חלק מהאפשרויות (FOMO), קושי בהקשבה עצמית או השפעה של אנשים אחרים על יכולת זו, פערים בין היכולות הקוגניטיביות לשאיפות, שאלות ואתגרי זהות כמו חשש משינוי זהותי, אישי או משפחתי שעלולים לקרות כתוצאה מהמפגש עם עולם התעסוקה, טיפול תעסוקתי יוכל בעז"ה להאיר לכם את הדרך ולהוביל אתכם להחלטה הטובה ביותר עבורכם.

אם אתם באמצע הדרך התעסוקתית שלכם יתכן ואתם מתמודדים עם: תחושת חוסר שביעות רצון בעבודה או בתחום העיסוק, פיטורין חוזרים או חוויית פיטורין שלילית, התעמרות בעבודה, קושי בהשתלבות בעבודה בתחום ההכשרה/הלימודים, קושי בראיונות עבודה, או שאינכם מוצאים את המקום שלכם בעולם התעסוקה ואתם מחליפים שוב מקום עבודה, תהליך הטיפול התעסקותי יוכל בעז"ה לסייע לכם בעיבוד, העמקה, הכלה והתכווננות להמשך הדרך.

מי מעביר את התהליך?

תהליכי הייעוץ וטיפול התעסוקתי מתבצעים על ידי פסיכולוגים תעסוקתיים מוסמכים, ובליווי הפסיכולוגית התעסוקתית המדריכה של מכון יעד.

לפסיכולוגים מגוון אפשרויות אבחוניות וטיפוליות להעמקה ברבדים פנימיים ומהותיים יותר בנפש בדרך מקצועית ואחראית, על מנת להבטיח לכם תהליך טיפולי נכון, איכותי ואפקטיבי.

מה קורה בתהליך?

פגישת היכרות

בפגישת ההיכרות מגדירים את מטרת הייעוץ התעסוקתי. הגדרה זו שונה מאדם לאדם ועשויה לכלול נושאים שונים, ביניהם: מהם השאיפות והרצונות שלי בעולם העבודה, מה עוצר אותי מלהתקדם ועוד.

סדרת פגישות בירור מעמיקות

בפגישות נעשה בירור מעמיק של הנושאים שהוגדרו בתחילת הייעוץ. לעתים נעשה שימוש בכלי אבחון המסייעים בזיהוי כוחות, קשיים, נטיות מקצועיות, שאיפות, מאפייני אישיות ועוד.

מחקר

כשנוצרת בהירות מספקת, מתגבשות האפשרויות התעסוקתיות והפונה חוקר אותן בהדרכת הפסיכולוג.

קבלת החלטה

לאחר שהפונה חקר את האפשרויות ויש בידו כל הנתונים, נבחנות החלופות ומתקבלת החלטה בס"ד. לעתים הפונה מבקש המשך ליווי גם ביישום החלטה, לדוגמא: הכנה לראיונות עבודה, עיבוד הצלחות וקשיים במהלך יישום ההחלטה ועוד.

כמה זמן אורך התהליך?

מספר הפגישות והאבחונים הנוספים שיסייעו בבירור והעמקה, משתנה מפונה לפונה בהתאם לנתוניו האישיים. לרוב תהליך כזה מסתכם ב-3-5 פגישות. לעתים נדרשות פגישות נוספות בהתאם לצורך.

תנו לי דוגמא לפונים שעברו תהליך כזה:

הסיפור של נעמי, גרפיקאית צעירה:
נעמי למדה גרפיקה בסמינר, וכעת בתחילת דרכה כעצמאית בתחום ונותנת שירות ללקוחות. היא אינה בטוחה שזה התחום המתאים ביותר בשבילה כיוון שמרגישה שהיא לא טובה מספיק. נעמי פנתה לייעוץ בו עלה כי היא מתקשה להעריך את עצמה כראוי ומרגישה לא מספיק טובה בכל דבר. במהלך הפגישות הובן כי החשיבה שלה היא ״או הכל או כלום״. כלומר, או שהיא עושה משהו עד שלמות או שהיא כשלון ענק. אין אמצע. העיסוק העיקרי בפגישות היה בהרחבת התפיסה הטוטאלית הזו. גם 80 אחוז יכול להיות טוב ומספק וכן שאין דבר כזה ״מושלם״, בייחוד אם הלקוחות אכן מרוצים מהעבודה והיא זו שלא מרוצה.

בעקבות הייעוץ נעמי הצליחה מעט ״לשחרר״ ולתת מענה טוב יותר ללקוחות.

הסיפור של ישראל, מורה ותיק:
ישראל עבד 15 שנה בתחום ההוראה ומרגיש לא מסופק. בשנים הראשונות היה נלהב מההוראה אך לאחרונה כבר אין לו סבלנות לילדים והוא מרגיש שחוק. המתח בעבודה מתבטא גם בבית, וישראל פנה לייעוץ מתוך הבנה שהוא חייב לעשות שינוי.

בתהליך הייעוץ ישראל הבין שמה שהביא אותו לבחור בהוראה מלכתחילה קשור לרצון שלו להשפיע על צעירים, אבל ביום, בהיותו בעצמו אב לילדים, הוא זקוק לעבודה מסוג אחר. הוא שם לב שהוא מפיק עניין רב מהכנת מערכי שיעור, עדיין נהנה לארגן ידע ואף להעביר אותו לאחרים. השחיקה מתבטאת בקשר הישיר עם ילדים ובטיפול בבעיות המשמעת החוזרות על עצמן. כעת, בגיל 45, הוא מעדיף סביבת עבודה שבה הוא ממשיך ללמוד ולעסוק בחומר לימודי ושהממשק הוא עם אנשים בוגרים יותר.

בעקבות הייעוץ ישראל פנה ללימודים והשתלב בחברת הייטק המפתחת מערכי הדרכה ממוחשבים. כיום הוא עובד בצוות דינאמי ומפיק עניין מפיתוח תכנים ומהעברתם למורים ומדריכים אחרים.

הסיפור של רבקי, עקרת בית בדימוס:
רבקי היתה עקרת בית במשך שנים. כשהילדים גדלו היא החליטה ללמוד קורס תומכת לידה. לאחר כמה חודשים בהם לא היתה לה עבודה רבה, החליטה שאולי צריכה השלמת הכנסה או הסבת מקצוע. היא פנתה לייעוץ שכן לא היתה בטוחה מה היא רוצה לעשות. בתהליך הייעוץ רבקי הבינה שדווקא התחום מתאים לה מאד והוא עונה בדיוק על הצרכים שלה ועל תחושת הסיפוק בעבודה. הקושי שלה הוא בעיקר במידת הביטחון שלה בעצמה, כלומר: יש לה מה להציע לשוק, וכן שבפועל לא השקיעה בשיווק ופרסום ולא נתנה הזדמנות אמיתית להרחיב את מעגל הלקוחות.

הפגישות הבאות עסקו בבניית תוכנית עבודה פרקטית – היכן כדאי לפרסם את עצמה וכו׳, וכן העמקה בחוסר הביטחון שלה בתחום וכיצד ניתן לעבוד עליו ולחזק את האמונה במסוגלות העצמית שלה. בעקבות הייעוץ, רבקי החליטה לעבור קורס תומכות לידה נוסף, מעמיק ומקצועי יותר – שיעניק לה מקור ביטחון נוסף על סמך ידע מקצועי שרכשה, וכן העשירה את עצמה בקורסים נוספים הנוגעים לתינוקות שמעניינים אותה, כך תוכל להציע ללקוחותיה סל כלים רחב יותר.

לסיכום, תהליך הטיפול התעסוקתי הוא ההזדמנות שלך להשקיע בעצמך ולעבור מסע מעמיק עם פסיכולוג/ית תעסוקתי/ת, להכרת החוזקות, החסמים, האתגרים השאיפות וגורמי הסיפוק שלך. מלבד המטרה העיקרית בבניית קריירה נכונה ומותאמת לך, זוהי לגמרי מתנה.

רוצים לחשב מסלול משלכם? דברו איתנו

נבנה ועוצב על ידי brandi