אבחון וייעוץ תעסוקתי

תהליך בירור וייעוץ ממוקד

מטרתו של תהליך הייעוץ התעסוקתי היא זיהוי ומיפוי של חוזקות, נטיות תעסוקתיות ותחומי עניין, מאפייני אישיות, צרכים וערכים, כמו גם חסמים ואתגרים בדרך לבחירת כיוון מקצועי והשתלבות בלימודים או בתעסוקה.

תהליך הייעוץ הבסיסי שלנו כולל שני שלבים מרכזיים:

1. אבחון ממוחשב
האבחון הממוחשב בוחן את הכישורים, הנטיות ומאפייני האישיות. הוא כולל מבחני כישורים קוגניטיביים בהם נבחנות היכולת מתמטית, היכולת שפתית ועוד. בנוסף, האבחון כולל שאלונים אישיותיים ושאלונים לבחינת תחומי עניין במקצועות השונים.

2. פגישת ייעוץ
בפגישת הייעוץ מנתחים את תוצאות האבחון יחד עם יועץ תעסוקתי מקצועי ומוסמך ומתמקדים בעולמו של הפונה ומאפייניו האישיים. בפגישה סוקרים את עולם העבודה ואת האפשרויות המקצועיות והלימודיות הרלוונטיות והמתאימות לפונה. היכרות עצמית עמוקה ומדויקת יחד עם חשיפה לתחומים מקצועיים שונים, מאפשרת לקבל החלטות נכונות.

מה כדאי לדעת לפני שניגשים לאבחון הממוחשב?

השאלונים הקוגניטיביים נמדדים ומוגבלים בזמן

השתדלו לעמוד בזמנים. עם זאת עדיף לענות על פחות שאלות ולדייק בתשובות מאשר 'להספיק' הרבה ולא לדייק.

השאלונים הקוגניטיביים דורשים ריכוז

הגיעו לאבחון כשאתם ערניים, שבעים, מרוכזים ופנויים רגשית. את הטלפון כבו והשאירו בצד.

בין השאלונים ניתן לצאת להפסקות

השתדלו לצאת להפסקות הכרחיות בלבד כדי לשמור על הרצף.

המבחן הוא אישי

אין להיעזר בזמן המבחן במחשבון, אינטרנט וכמובן שלא באדם נוסף. בהחלט מומלץ להיעזר בעט ובדפי טיוטה.

פנו לאנשי הצוות שלנו לפני האבחון:

  • אם אתם מאותגרי קשב או בעלי לקות למידה – הנכם זכאים לתוספת זמן.
  • אם אתם בעלי לקויות/מגבלות המשפיעות על מבחנים – הנכם זכאים להתאמות נדרשות.
  • אם אתם דוברי יידיש שפת אם, הנכם זכאים לתוספת זמן במבחן.
  • אם שפת האם שלכם אינה עברית, אפשרי ומומלץ להיבחן בשפת האם שלכם.


מה כדאי לדעת לפני פגישת הייעוץ?
השלב הבא לאחר האבחון הממוחשב הוא פגישת הייעוץ. מה באמת קורה שם?

כאנשים בוגרים העומדים בזכות עצמנו עלינו לקבל את ההחלטות שלנו באופן עצמאי ולשאת באחריות. תפקידו של היועץ הוא לעשות סדר, להסביר, לשקף מידע, ולסייע בגיבוש החלטה תעסוקתית נכונה ומדויקת עבורכם. חשוב להדגיש שהיועץ או היועצת לא מהווים תחליף לצורך שלך להכרעה בסוגיה זו.

מה אתם צריכים לעשות?
להגיע לפגישה רגועים, מרוכזים וממוקדים במטרה לשמה באתם, ובעיקר חשוב לבוא עם פתיחות לשתף ולשמוע, ועם מוכנות לכיוונים חדשים או שונים משחשבתם.

בפגישה, היועץ ישמע מכם על הרקע האישי שלכם ועל הניסיון והחוויה התעסוקתית במידה וצברתם. תנסו לברר יחד מהם הקריטריונים האישיים שלכם וגבולות הגזרה בעולם התעסוקה, תגלו את השאיפות, המניעים והחסמים. בהמשך הפגישה תנתחו את המרכיבים האישיותיים והנטיות התעסוקתיות המשתקפים מן האבחון. בהתחשב במכלול הנתונים שיעלו תדונו בשאלה לשמה התכנסתם: כיצד ניתן להביא את כל אלו לידי ביטוי בעולם התעסוקה והלימודים.

בסופה של הפגישה, תעברו לשלב הסקת המסקנות. בחלק מהמקרים תגיעו להחלטה היכן ללמוד או תצאו עם מידע נרחב על מספר אופציות מתאימות ביניהן תוכלו להשוות, ויתכן גם שתצטרכו או תבקשו לברר עוד על התחומים שהוצעו בפגישה ותצאו עם שיעורי בית.

מה עושים אם פגישת הייעוץ לא מספיקה ואתם רוצים להעמיק יותר במסע שלכם?

בשביל זה אנחנו מציעים גם תהליכי ייעוץ וטיפול תעסוקתיים , תוכלו לקרוא עליהם בהרחבה כאן.

למרות הכל, עדיין מתלבטים?
החלטות הן חלק בלתי נפרד מחיינו. לפעמים אלו החלטות פשוטות יותר ולעיתים הן משמעותיות ומשליכות על מעגלי החיים כמו רכישת דירה, חתונה, וכמובן גם בחירת מקצוע ומסלול קריירה.

מתלבטים רבים נוטים ל-"שב ואל תעשה". בנקודת הזמן בה הם נדרשים להחליט, התחושה היא שקל יותר להמשיך את המצב הקיים מבלי להחליט, או לחילופין לתת למישהו אחר להחליט עבורם. לפעמים זה מצליח ולפעמים…. לא.

חשוב לדעת שקבלת החלטה זו לקיחת אחריות. אחריות פירושה- שאנחנו ורק אנחנו אחראים על הבחירות במהלך חיינו (בסייעתא דשמיא) ואף אחד אחר לא יכול לבחור עבורנו! זו הסיבה שישיבה על הגדר כמוה כהחלטה שלא לקחת אחריות, ואנחנו בלבד נישא בתוצאות של הבחירה הזו.

מדוע אנשים חוששים לקחת אחריות?
לעיתים מדובר בפחד מעמידה מול תוצאות הבחירה אם היא תתברר ככישלון מלא או חלקי, או לחילופין חשש מוויתור על אופציות אחרות. ייתכן גם שישנן חוויות שליליות מבחירות קודמות, עליהן ניתנה ביקורת שלילית חיצונית, מה שגורם לרצות שמישהו אחר יישא באחריות במקרה של כישלון, ועוד.

אם אנחנו מבינים שכדי ליצור אופק תעסוקתי שמתאים לנו, נצטרך לבחור תחום לימודים ותעסוקה, הרי שבריחה מהחלטה היא בחירה מודעת בהימנעות מיצירת אופק כלכלי מתאים. ובדומה לשחיקה נפשית בעבודה לא מתאימה או חווית התעמרות בעבודה- הבריחה מהחלטה לעשות שינוי היא פשוט בחירה להמשיך לסבול.

לכן, בואו לפגישה כשאתם מודעים לצורך שלכם בשינוי ורוצים אותו. הגיעו עם נכונות להתקדם ולקבל החלטה טובה.
אם אתם מכירים את עצמכם ככאלה המתקשים לקבל החלטות, שתפו את היועץ, כדי שהמאמצים וההשקעה בתהליך האבחון והייעוץ ישאו פרי בעז"ה.

ואל תשכחו,
אם לא הצלחתם להגיע להחלטה בפגישת הייעוץ, תוכלו להמשיך לתהליכי הטיפול התעסוקתי שלנו.

רוצים לחשב מסלול משלכם? דברו איתנו

נבנה ועוצב על ידי brandi